מסלולים ונקודות עניין בדולומיטים

איזור קבלזה:

העיירה היפיפיה קבלזה (Cavalese ) ממוקמת בעמק החציר (Val Di Fiemme) איזור מדהים במרכז הדולומיטים אשר ניתן להתמקם בו למספר ימים ואף לשבוע, בעיירה עצמה או הכפרים שמסביבה, ולנסוע לנקודות עניין בסביבה ובכלל הדולומיטים.
איך מגיעים:
בעיקרון היום כשכולנו מנווטים ב GPS אפשר פשוט לכתוב cavalese ולנווט לשם, אבל בכל זאת הסבר כללי.
עולים על האוטוסטרדה A22 לכוון מעבר ברנר ויוצאים באורה (ORA) , משם עולים לפי השילוט עד לקבלזה, קצת לפני קבלזה יש התפצלות של הכביש כאשר ישר ממשיך לעמק (Val Di Fiemme) וימינה נכנס לקבלזה אשר בכל מקרה שווה עצירה וטיול ברחובותיה.

מצלמת אינטרנט מקבלזה: www.ilmeteo.it/webcam/Cavalese

תמונות מקבלזה תמונות מקבלזה תמונות מקבלזה תמונות מקבלזה

הר צ'רמיס (Cermis):

הר ממול העיירה קבלזה עם שפע פעילויות.
העליה לפסגה מתבצעת בשלוש תחנות, קרונית, עוד קרונית ובסוף כסאות תלויים כמו בחרמון (סג'יוביאה – Seggiovia). יש לבקש בכניסה כרטיסים עד הפסגה להלוך ושוב (יש כאלה שיורדים רגלית).
ניתן בכל תחנה לעצור ולעשות אתנחתא לפני ההמשך גם בעליה וגם בירידה.
למעלה בפסגה יש מסעדת שירות עצמי נהדרת, בעלת המסעדה ידידותית מאוד, דוברת אנגלית טובה ורשמה לעצמה איך לומר בתאבון בעברית (שלום היא כבר ידעה לומר). בפיסגה יש גם קצת חיות כאטרקציה לילדים ומי שרוצה יכול לעשות מסלול הליכה נהדר של כ40 דקות לכיוון אגמי בומבזל (Bombasel), שלושה אגמים קטנים בפסגה עם קצת שלג מסביב, מקום מדהים.
איך מגיעים לאגמי בומבזל? בעקרון תראו הרבה אנשים מטיילים לשם אבל בכל זאת: לאחר ההגעה לתחנה הסופית (2 תחנות רכבל עגול ותחנה אחרונה של כסאות תלויים) בפיסגה מתחילים ללכת בשביל עפר בהמשך לכוון הגעתכם (לא לרדת בשביל היורד מהר בכוון שהגעתם ממנו) לאחר כ10 דקות הליכה תגיעו להתפצלות, ישר לטפס לפסגה עם צלב בראשה ושמאלה לאגמי בומבזל, מומלץ.
יש כאלה אשר ממשיכים ישר לפסגה עם הצלב ומשם לכוון האגמים, מסלול ארוך בהרבה ולמרות שתראו הרבה מבוגרים צועדים שם זה לא קל ויש גם קטעים שצריך להיזהר מנפילה.
עצה: חובה לקחת בקבוק מים לפחות (אם לא כריכים וכו).
ליד המשרד לקניית כרטיסים בתחתית ההר יש משרד לשכירת אופניים לטיולי אופניים בשבילי ההר.

אתר הר צ'רמיס: www.alpecermis.it

מבט ממרומי ההר לכוון קבלזה שביל ההליכה לאגמי בומבזל ולפסגות, באמצע הדרך יש פניה שמאלה לבומבזל מבט ממרומי הצוק, לאחר טיפוס קשה של כחצי שעה בתחנה העליונה יש מתקנים לילדים וכן חוות חיות קטנה
אגמי בומבזל אגמי בומבזל אגמי בומבזל

למעוניינים יש גם מסלול ראפטינג המתחיל קרוב לשם בכפר מאזי די קבלזה Masi Di Cavalese

אביזיו ראפטינג: http://www.avisiorafting.com/?page_id=1762

המנסרה העתיקה של קבלזה: Antica Segheria Veneziana Di Cavalese

הדרך נקראת Via Avisio בעיר Cavalese וכוונו לשם את ה gps, הדרך אגב הינה חד סטרית בשל רוחבה וניתן להיכנס אליה רק מלמעלה, כלומר מקבלזה.
איך מגיעים:
דרך צרה ומפותלת היורדת מהכפר קבלזה לעבר מפל גדול (הקסקטה), הדרך מקסימה ועוברת דרך נחל צר ומצוקים מסביב, באמצע הדרך יש מנסרה ישנה העובדת באמצעות מפל מים, המקום שימש כמנסרה פעילה עד שנות ה70, היום בחודשי התיירות המנסרה פועלת כתצוגה מאוד מעניינת, (חינם). משם ממשיכים בכביש, מגיעים לכביש הראשי של העמק וחוצים אותו היישר לקסקטה.

המנסרה העתיקה של קבלזה גלגל המים המפעיל את המנסרה גלגל המים המפעיל את המנסרה

הקסקטה:

מפל מים יפיפה ומרשים, יש גשר מעל המים, מצד שמאל יש שביל צר לטיפוס של מספר דקות למרפסת תצפית קרובה יותר למעלה המפל. ניתן להמשיך ימינה עם הרכב לדרך עפר העולה במעלה היער, משם ניתן להגיע למקומות נחמדים בתוך יער העד ולטיולים רגליים קצרים.
איך מגיעים:
על הכביש הראשי S48 ליד העליה להר צ'רמיס, או בירידה מהמנסרה העתיקה לחצות את הכביש הראשי היישר לקסקטה, יש שילוט.

הקסקטה בצד שמאל למעלה ניתן לראות את המרפסת אליה מגיעים בשביל קצר מהיער הקסקטה

מעבר הרים לבצה: Passo Lavaze

מעבר הרים יפה וקרוב מאוד לעיירה קבלזה. הדרך מתפתלת בין בתי כפר בודדים וכפרים עתיקים וקטנים ובהמשך יער עם נקודות עצירה לטיולים קצרים ביער, בסוף העליות מגיעים למעבר, מקום יפיפה עם פסגות מסביב ואגם קטן בו ניתן לשכור חכות ולדוג (אין לשחרר, ברגע שתפסתם דג האחראי במקום ממית אותו ואתם משלמים על הדגים). במקום גם מסעדה וחנויות מזכרות. משם ניתן להמשיך למעבר אוקלימי הקרוב מאוד (מספר ק"מ) Passo Oclimi .בשני המקומות מסלולי סקי לחורף.
הדרך יורדת בהמשך לכוון העיר בולזאנו הסמוכה, לשיקולכם האם להמשיך או לחזור לכוון העמק.
איך מגיעים:
קצת לפני מרכז העיירה קבלזה מכוון ORA יש ככר בה יש שילוט למעלה למעבר לבצה.

מעבר לבצה מעבר לבצה אוקלימי

מעבר הרים רולה: Passo Rolle

נוסעים לכוון העיירה פרדצו Predazzo , במרכז העיירה הקטנה יש פניה ימינה (לבאים מקבלזה) לכוון פסו רולה.
הדרך לשם הררית ויפיפה, בדרך תוכלו לעצור ליד אגם קטן Lago di forte buso , בתחילה תוכלו לעצור ליד תצפית ובהמשך יש דרך עפר שיורדת ימינה אל האגם, מקום נחמד לפיקניק.
בהמשך הדרך תראו מימינכם את פארק הצבאים של פנווג'יאו Parco di Paneveggio , במקום תמיד רואים להקת צבאים גדולה, יש גדר רשת המפרידה אך אם תביאו שקית עם חטיפים כלשהם (אנחנו עשינו זאת עם עוגיות מלוחות) הם יתקרבו לאט עד שיאכלו ישירות מידכם.
בסוף העליות מגיעים למעבר ההרים, מקום יפה, מסעדה, מזנון וחנויות בגדים ומזכרות, בחורף יש גם מסלולי סקי.

מעבר רולה אגם בוסו פארק הצבאים פארק הצבאים

הר המרמולדה: Marmolada

לדעתי אחת האטרקציות הגדולות ביותר בדולומיטים.
מרחק נסיעה של כשעה מאיזור קבלזה, אטרקציה מדהימה. הר זה הוא הגבוה שבדולומיטים ופסגתו מושלגת עד, לעלות לפיסגה המושלגת והגבוהה (3265 מטר) זו חוויה עצומה.
נוסעים על כביש S48 ובעיירה היפה קנצאי (Canazei) פונים לכביש S641 לכוון מעבר פדאיה(Passo Di Fedaia) , המעבר עצמו יפיפה ושווה עצירה, במקום יש אגם וסכר, כדאי לעצור ולטייל ברכב או ברגל על הסוללה.
ממשיכים בכביש שעתה הוא יורד ובהמשך הכביש מגיעים לתחנת הרכבל למרמולדה (מימין לדרך). ברכבל יש 3 תחנות (יש להדגיש בקניית הכרטיסים שאתם מבקשים כרטיסים עד לפסגה), תחנה ראשונה בגובה 1450 מטר, שניה בגובה 2350 ושלישית בגובה 3265 מטר. בתחנה השלישית יורדים אל שלג העד שמכסה את פיסגת המרמולדה והחוויה מרשימה מאוד, אם יש ילדים קטנים יש לשמור עליהם שלא יתקרבו יותר מדי לקצוות המצוקים ולתהום. לאחר שמיציתם את חווית הפיסגה כדאי לחזור לתחנה השניה, שם יש מוזיאון מעניין המראה איך חיו שם החיילים במלחמת העולם הראשונה, כולל תצוגה של כלי נשק ועוד (חינם), בנוסף יש מסעדת שירות עצמי עם נוף לפסגה (מומלצת). זה עוד לא הכל, תוכלו לצאת בתחנה השניה החוצה ולעשות טיול קצר לעמדות של החיילים מהמלחמה ההיא.

אתר המרמולדה: www.marmolada.com/en

תחנת העליה לפסגת המרמולדה פסגת המרמולדה המושלגת עוד מבט לפסגת המרמולדה עמדות החיילים ממלחמת העולם הראשונה בתחנת הרכבל השניה
מעבר ואגם פדאיה בדרך למרמולדה מעבר ואגם פדאיה בדרך למרמולדה

קניון סוטוגודה

לאחר המרמולדה ובמרחק קצר מומלץ להמשיך לקניון סראי די סוטוגודה (Serrai Di Sottoguda).
הקניון צר ותלול, במרכזו נהר ומצדדיו מפלים. הקניון נוצר על ידי רעידת אדמה קדומה ולאחר מכן על ידי חלחול המים. אורך הקניון 2 ק"מ, רבים מטיילים בו ברגל אך יש במקום גם רכבת קרוניות וכביש צר.

מעבר סלה וצוק פורדוי: Passo Di Sella Passo Del Pordoi

שני מעברי הרים מרשימים בדולומיטים, וסמוכים למרמולדה.
בכביש S48 יש להמשיך לאחר קנצאי לכוון קורטינה, לאחר כ5 ק"מ ישנה התפצלות בין s242 לכוון מעבר סלה ו s48 ימשיך לכווון מעבר פורדוי .
מעבר סלה: אחד מהמעברים היפים והמפורסמים בדולומיטים והגבוה שבהם (2,244 מטר), נסיעה מתפתלת מביאה אותנו למעבר, מימין הרי Sella , משמאל הרי Sassolungo . מראות מרהיבים.
אם תמשיכו בדרך לאחר המעבר תעברו בכפר בשם selva אשר מפורסם בשל התמחות המקום בגילופי עץ יפים, כדאי לעצור ולעשות סיבוב בכפר הקטן. בהמשך ניתן להגיע לעיירה הגדולה יותר אורטיזי.(Ortisei).
מעבר פורדוי וצוק פורדוי Sas Pordoi: חזרה ל S48 וממשיכים למעבר פורדוי Pordoi אף הוא מדהים וכמעט בגובה מעבר סלה , (2,239 מטר), במקום יש גם רכבל שמעלה אתכם לצוק פורדוי (2950 מטר), מלמעלה הנוף מדהים ויש גם מסעדה על הצוק, ניתן גם לעלות ברגל אל הצוק מהמעבר, שביל קשה מאוד של כ700 מטר.

מעבר סלה מעבר סלה מעבר סלה
עבודות עץ בסלבה עבודות עץ בסלבה עבודות עץ בסלבה
מעבר פורדוי צוק פורדוי, מבט מלמעלה צוק פורדוי, מבט מלמעלה

הפירמידות של סגונזאנו: Segonzano

כחצי שעה נסיעה מאזור קבלזה והעמק ואל די פיימה שדובר עליו קודם נמצא מקום ייחודי, בתוך היער יש מין עמודי אבן מחודדים ובקצה כל אחד מהם סלע עגול. ההסבר המדעי להווצרותם: מי גשמים והמסת שלגים סחפו את האדמה הרכה אך במקומות בהם היו סלעים לא נסחפה האדמה וכך במשך שנים נוצרו העמודים המיוחדים הללו.
איך מגיעים? מהכביש הראשי של ואל די פיימה לכוון כביש 71, נסיעה של כחצי שעה. במקום יש חנות מזכרות ושביל מסודר לעליה ביער לכוון הפירמידות, העליה לא פשוטה, כחצי שעה של מאמץ ושלושה ריכוזים של פירמידות.
זאת הדרך המוכרת, אך זכרתי כילד גם דרך אחרת ואכן קצת לפני ההגעה למקום המסודר יש כביש צר מאוד שעולה לכוון הפירמידות מלמעלה (יש שילוט). כך שניתן גם לעלות ברכב פרטי ולעצור ליד הפירמידות אך שימו לב כי הכביש צר מאוד.

הפירמידות של סגונזאנו מבט מלמעלה, מהכביש הצר שעולה מהכפר

צ'ינקווה טורה והמוזיאון הפתוח:

5 Torri – חמישה צוקי אבן ענקים ומדהימים, למרגלות המצוקים יש את המוזיאון הפתוח של המלחמה הגדולה (מלחמת העולם הראשונה). כאן שכנה מפקדת הארטילריה של האיטלקים אל מול האוסטרו הונגרים, במקום יש עמדות, תעלות ועוד.

המקום נמצא על כביש S48 בין העיירה קורטינה דאמפצ'ו למעבר פאלזרגו Passo Falzarego , משם יש רכבל העולה למעלה.
סרטון מצויין על המקום: