טיפים לדולומיטים ולאיטליה

האוטוסטרדות באיטליה:

האוטוסטרדות בתשלום, בכניסה לאוטוסטרדה יש לקחת כרטיס, שימו לב שבכניסה יש הרבה תחנות , חלקן בצהוב (TELEPASS) המיועדות לבעלי מכשיר המותקן ברכב, חלקן בכחול (CARTE ) המיועדות לבעלי כרטיס שנקנה מראש וסביר להניח שלא עשיתם כך, האחרות, עליהן יש כיתוב של Biglietto (כרטיס) מיועדות לכם, אתם מתקרבים ולוקחים את הכרטיס או לוחצים על הכפתור האדום אם אין כרטיס מוכן , אז השער נפתח.

ביציאה כנ"ל, לא לגשת לתחנות הצהובות והכחולות אלא לאחרות בעלות הציור של אדם ומטבעות כסף, אלו מאוישות, אתם נותנים את הכרטיס והוא אומר לכם את הסכום (יש גם כיתוב דיגיטלי של הסכום). ניתן לשלם גם בשטרות גדולים ותקבלו עודף. אם ברצונכם לשלם בכרטיס אשראי ניתן לגשת לעמדה הכחולה, להכניס את כרטיס הכניסה לאוטוסטרדה, להוציאו ואז את כרטיס האשראי, לדעתי תמיד עדיף במזומן בעמדות המאוישות.

באוטוסטרדה יש הרבה תחנות Autogrill, ,תחנות דלק ענקיות הכוללות מסעדה בשירות עצמי, מזנון, סופר מרקט קטן בו ניתן לקנות מזון ושאר דברים (גם אם שכחתם את מברשות השיניים בבית למשל), שווה לעצור בהן גם אם רק לשתות קפה.

לנוסעים בקרוואן, בחלק מתחנות ה Autogrill יש מקום לריקון ומילוי מים, בתחנות אלה יש שלט שמורה על כך.

שלטים:
יציאה = Uscita
כניסה = Entrata
Tangenziale = מין אוטוסטרדה סיבובית שמקיפה עיר גדולה, כזו יש במילאנו.

באוטוסטרדות יש חוק המחייב לנסוע עם אורות דלוקים, ובכלל זו עצה לא רעה בכלל גם כשיורדים מהאוטוסטרדה, באיטליה יש הרבה מנהרות ולפעמים מזג אויר מעונן.

המהירות המרבית באוטוסטרדה הינה 130 קמ"ש.

רמזורים:

חשוב מאוד, ברוב הרמזורים באיטליה כאשר יש ירוק שמאלה לתנועה הבאה ממול יש גם ירוק, מוזר ומפחיד למי שרגיל לנסוע בבטחה שמאלה בארץ. כשיש ירוק שמאלה פשוט מחכים שהתנועה שבאה ממול תחלוף ואז פונים, לעיתים מתקדמים ואז מחכים, בהתאם לגודל הצומת.

לעתים גם לאחר שפניתם שמאלה יש מין רמזור המשך שעוצר אתכם באמצע הצומת (בעיקר בצמתים גדולים ומרובי נתיבים), אבל בד"כ הוא מתואם וירוק גם הוא.

מכשירי ניווט (GPS):

לכל בעלי הסמרטפונים, יש היום הרבה אפליקציות ניווט נהדרות, חשוב להוריד אפליקציה הכוללת את המפות בתוכה וכך אינכם צריכים לשלם מחיר יקר עבור הורדת המפות בזמן אמת מהאינטרנט הסלולרי בחול (הרוב המכריע של האפליקציות הללו כוללות מפות). ניסיון אישי שלי לאייפון: תוכנת Navigon גירסת מערב אירופה, נהדרת בתצוגה, ובנוסף מצאה כל מקום שחיפשתי שאינו כתובת (נקודות עניין). עלותה כ70 אירו.

היום כמובן ניתן גם להשתמש ב WAZE בכל מקום, אבל חשוב לבדוק שיש לכם חבילת גלישה מספקת בחול, אחרת תשלמו המון על הורדת המפות בזמן אמת בניגוד לתוכנות הכוללות מפות בתוכן.

מזג אויר:

בדולומיטים, גם בשיא הקיץ, קריר. בעמקים (עמקי הדולומיטים) לעתים ניתן להסתובב עם חולצה קצרה בליווי סווצ'ר אך כשעולים למעלה להרים קר, וכשעולים לפסגת המרמולדה למשל יש להצטייד במעיל חם, כובע צמר וכפפות, אחרת לא תצליחו להנות.

סופרמרקט:

בסופרים באיטליה השקיות הינן בתשלום ויש לקנות אותן בקופה, רצוי בפעם הראשונה לקנות כשני סלים בסגנון איקאה (נמצא בקופות) ולהיכנס איתם בכל פעם.

לחמים שאינם ארוזים יש לקחת עם כפפה חד פעמית המיועדת לכך ולשקול, לפעמים שוקלים עבורכם ולפעמים זה שקילה עצמית שנעשית על ידכם כולל הדבקת המדבקה עם המחיר.

מיים מינרלים יש משני סוגים, נטורלה וגזתה כשהגזתה הם למעשה סוג של מי סודה עדינים.

לנוסעים בקרוואן:

יש באיזור הרבה חניונים בתשלום, אך באיזור קבלזה, בתחתית הר צרמיס (Cermis) יש חניון ענק פתוח בליווי מקום ריקון ומילוי והכל בחינם, בעונה חונים שם כל לילה עשרות קרוואנים. המקום עצמו מדהים, על גדות הנהר, ליד הקרונית שעולה לפיסגה וצמוד ליער. המיקום הינו מרכזי בדולומיטים ותוכלו לצאת ממנו לטיולים ולחזור לשינה.

מי שתיה:

באיטליה ובמיוחד בצפון יש בהרבה מקומות סוגים של פסל/ברזיה פתוחה אשר קולחים ממנה מי שתיה ללא הפסקה, ניתן לשתות מהן ללא הגבלה ובדולומיטים במיוחד המיים קפואים ונהדרים. רבים ממלאים שם את בקבוקי השתיה שלהם, מי מעיינות ישר מהטבע.

גרדלנד:

לונה פארק מדהים לילדים על גדות אגם גרדה, למי שנוסע עם הילדים זה כמעט חובה.

לעניין הדולומיטים וגרדלנד, המרחק מאזור קבלזה למשל לגרדלנד הינו כשעה וארבעים דקות, כך שבהחלט ניתן להתמקם באיזור הדולומיטים ולעשות יום בגרדלנד.

לגבי הפארק עצמו, אנחנו היינו בשיא העונה והתורים בקופות היו של כמה דקות, כך שאין צורך לדעתי לקנות כרטיסים באינטרנט מראש. בפארק ניתן לקנות בנוסף כרטיסי אקספרס בתוספת של 15 אירו לאדם (נכון ל2011), זה מקנה כניסה ללא תור (בכניסה נפרדת מהתור הרגיל) למתקנים מסויימים. הם מחלקים את זה לשני סוגים של כרטיסי אקספרס: לאקסטרים (כל רכבות ההרים המפחידות וכו) ולמשפחה (למתקנים של הילדים הקטנים יותר). צריך פשוט להיכנס לפארק ולהחליט במקום, ליד כל מתקן יש צג דיגיטלי שמראה את זמן ההמתנה. ניתן בכל שלב לחזור לקופות או לחנות שנמצאת ליד הכניסה ולקנות כרטיס אקספרס.

טיסות:

ישנם 4 שדות תעופה קרובים יחסית לאיזור הדולומיטים:

ורונה – ליד אגם גרדה וגרדה לנד, מרחק כשעתיים מהדולומיטים.

מינכן – כשלוש שעות מהדולומיטים, בד"כ הטיסות למינכן זולות יחסית לטיסות לאיטליה.

ונציה – כשלוש שעות מהדולומיטים.

מילאנו – כ4 שעות מהדולומיטים.